Spoorverbreders

Alles over Optische Tuning of vragen hier over

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stimpy
New member
New member
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jan 2004, 13:46
Locatie: omg r'dam

Spoorverbreders

Bericht door stimpy »

Als ik nou spoorverbreders neem moet mijn auto dan weer opnieuw uitgelijnt worden?
beginner
stimpy
New member
New member
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jan 2004, 13:46
Locatie: omg r'dam

Bericht door stimpy »

ik heb trouwens gehoord dat je met spoorverbreders niet door de keuring heen komt.... is dat waar?
beginner
Qinx
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 dec 2003, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Qinx »

Ik weet niet of je sowieso niet door de keuring heen komt, maar je wielen mogen niet buiten de wielkasten uit steken, dus als je er dikke spoorverbreders op zet (in theorie kun je met spoorverbreders van 25 mm banden nemen die 5 cm breder zijn dan normaal) kan het zijn dat je daarom niet meer door de keuring komt.

Maar het kan zo zijn dat spoorverbreders überhaupt als onveilig worden beschouwt en dus APK afkeur (het is immers een veiligheidskeuring)
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Spoorverbreders zijn geen afkeur bij de apk. het moet wel binnen een bepaalde maat blijven ik zal het voor je moeten opzoeken als je het wil weten.wel is het zo dat je wiellagers zwaarder worden belast en een kortere levensduur hebben!! En een nieuw lager is behoorlijk prijzig. Uitlijnen is niet nodig omdat je alleen je spoorbreede veranderd en niet je sporing ofwel wielstanden. :wink:

Xedos.
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Ik heb hier het apk regelement van 2000 gelezen,
en daar staond in dat bijv je banden, max 3cm mogen uitsteken buiten het breedste punt van je carroserie..
Mits geen scherpe delen uitsteken...

Maar jah het ligt toch helemaal aan de vent die je keurt...
stimpy
New member
New member
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jan 2004, 13:46
Locatie: omg r'dam

Bericht door stimpy »

thanx voor de info
beginner
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

Marcel_mx3 schreef:
Maar jah het ligt toch helemaal aan de vent die je keurt...


klopt ook met bv geblindeerde ramen , komt je wagen bij de ene keur meester zo door de keuring en de andere kan wel eens moeilijk doen
Qinx
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 dec 2003, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Qinx »

Marcel_mx3 schreef:Ik heb hier het apk regelement van 2000 gelezen,
en daar staond in dat bijv je banden, max 3cm mogen uitsteken buiten het breedste punt van je carroserie..


Horen spiegels bij de carosserie? Want dan kun je nog wel een endje :D

xedos schreef:wel is het zo dat je wiellagers zwaarder worden belast en een kortere levensduur hebben!!


Inderdaad. Behalve (denk ik) als je spoorverbreders gebruikt omdat de ideale velgen die je al zo lang wilden hebben en nu eindelijk betaalbaar tweedehands te krijgen waren een te hoge ET waarde heeft. Dan kun je namelijk spoorverbreders gebruiken om de ET waarde kunstmatig tussen de grensen voor jou auto brengen.

Da's alleen niet waar de meeste mensen spporverbreders voor willen hebben...
Plaats reactie