
1.6 -> 1.6 Turbo swap
Moderator: Moderators
- BlackSheep
- Super-Pilot
- Berichten: 2109
- Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Maastricht
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
- BlackSheep
- Super-Pilot
- Berichten: 2109
- Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Maastricht
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Ja, deze zit inderdaad voor de benzinerails. Het lijkt op een soort golfballetje maar dan ingedrukt
Let heel erg op met het kopen van een fpr !! Ik was zelf ook van plan om er een te kopen en had bijna een ebay fpr aangeschaft (30-40 euro). Op aanraden van vele gebruikers in america en vele ervaringen die ik ermee heb gelezen ben ik maar voor een betere gegaan.
Vele auto's hebben schade aan hun blok toegebracht doordat de fpr niet precies was, of gewoonweg kapot ging.
Ik heb nu een aeromotive gekocht, maar hou rekening met prijzen tussen de 150-200 euro.
Let heel erg op met het kopen van een fpr !! Ik was zelf ook van plan om er een te kopen en had bijna een ebay fpr aangeschaft (30-40 euro). Op aanraden van vele gebruikers in america en vele ervaringen die ik ermee heb gelezen ben ik maar voor een betere gegaan.
Vele auto's hebben schade aan hun blok toegebracht doordat de fpr niet precies was, of gewoonweg kapot ging.
Ik heb nu een aeromotive gekocht, maar hou rekening met prijzen tussen de 150-200 euro.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
- BlackSheep
- Super-Pilot
- Berichten: 2109
- Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Maastricht
Even weer wat informatie opgrvraagt bij de RDW.
Aangezien ik een motorwijziging ga uitvoeren is een nieuwe keuring (officieel) noodzakelijk, maar dat wisten alle KL-rijders natuurlijk al
. Nu blijkt wanneer je minder dan 40% vermogen toenamen hebt na de swap bestaat de RDW keuring alleen uit een geluidstest. Helaas voor mij moet dit wel in Lelystad plaatsvinden.
Bij meer dan 40% toename moet er naast een geluidstest ook een rijtest worden afgelegd, hierbij wordt dan wel gekeken naar de constuctie en of het voertuig het extra vermogen kan dragen.
Bij alle wijzigingen aan aandrijving, chassis en dergelijke vereisen een nieuw kenteken. Wanneer je een onderdeel vervangt door hetzelde onderdeel van dezelfde soort wagen (dus een ander blok uit een andere mx-3 zelfde type) dan ben je ong 42 euro kwijt voor een nieuw kenteken het betreft dan alleen adminstratie kosten.
Kosten voor de geluidstest zijn ong. 350 euro, daar komt dan nog papierwerk bij dus totaal rond de 400 euro.
Wordt dus nog even nadenken of opnieuw keuren interessant is, alleen een geluidstest is natuurlijk goed te doen, gewoon origineel uitlaatsysteem eronder en het moet goed zijn.
Aangezien ik een motorwijziging ga uitvoeren is een nieuwe keuring (officieel) noodzakelijk, maar dat wisten alle KL-rijders natuurlijk al

Bij meer dan 40% toename moet er naast een geluidstest ook een rijtest worden afgelegd, hierbij wordt dan wel gekeken naar de constuctie en of het voertuig het extra vermogen kan dragen.
Bij alle wijzigingen aan aandrijving, chassis en dergelijke vereisen een nieuw kenteken. Wanneer je een onderdeel vervangt door hetzelde onderdeel van dezelfde soort wagen (dus een ander blok uit een andere mx-3 zelfde type) dan ben je ong 42 euro kwijt voor een nieuw kenteken het betreft dan alleen adminstratie kosten.
Kosten voor de geluidstest zijn ong. 350 euro, daar komt dan nog papierwerk bij dus totaal rond de 400 euro.
Wordt dus nog even nadenken of opnieuw keuren interessant is, alleen een geluidstest is natuurlijk goed te doen, gewoon origineel uitlaatsysteem eronder en het moet goed zijn.
- BlackSheep
- Super-Pilot
- Berichten: 2109
- Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Maastricht
Zo vandaag dan echt begonnen met de werkzaamheden.
Na een paar uurtjes werken zijn we zover dat het blok uit de auto getakeld kan worden. Morgen heb ik de beschikking over een motortakel en gaan we proberen het blok te lichten.
Hier staan wat foto's
http://picasaweb.google.nl/dem.jacobs/SwapTurbo?authkey=bae0CTyBDuM#
Nu heb ik gelijk een vraagje, de steekassen, wat is de beste manier om deze los te halen? En zijn er verschillen in versnellingsbakken van de 1.6 mx-3 en de '89 323 ??
Na een paar uurtjes werken zijn we zover dat het blok uit de auto getakeld kan worden. Morgen heb ik de beschikking over een motortakel en gaan we proberen het blok te lichten.
Hier staan wat foto's
http://picasaweb.google.nl/dem.jacobs/SwapTurbo?authkey=bae0CTyBDuM#
Nu heb ik gelijk een vraagje, de steekassen, wat is de beste manier om deze los te halen? En zijn er verschillen in versnellingsbakken van de 1.6 mx-3 en de '89 323 ??