zwarte koelvloeistof?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Bas
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2009, 03:42
Locatie: Brunssum

zwarte koelvloeistof?

Bericht door Bas »

Hallo Mx-3 cruisers,

een maat van me heeft een MX-3 gekocht, en sinds pas zag hij dat zijn koelvloeistof erg donker was, en het reservoir was ook 'aangekoekt' van binnen, zag erg ranzig uit..
Ik dacht direct dat het de koppakking was (olie bij water), maar aan de andere kant: er komt geen rook uit de uitlaat, en bij de olievuldop ziet het er BRAND-schoon uit...
Iemand suggesties?
We hebben het hele forum al doorzocht, maar kon niks vinden met iets van 'bijna-zwarte-koelvloeistof' :shock:

Eens kijken wat jullie denken...


Mvg Bas (& Sjef)
i like (H)
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Ik zou het eerst eens (laten) vervangen. En als de vloeistof er uit is is het een mooie kans om de motor en radiateur door te spoelen om eventuele resten kwijt te raken. Er zijn hier wel wat topics op het forum over spoelen van de motor.

Waarschijnlijk is er niet aan de hand en als de boel schoon is met verse koelvloeistof (geen water) dan zal je ook geen vervuiling meer vinden.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik ben het eens met Fullsize, probeer eerst eens je oude kvs te vervangen
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

vast weer zo'n lekkere bus korrels erin gegooid om je koelsysteem af te dichten..

gevolg is smerig overloopvaatje, overal sludge en rommel in je koelsysteem en met een beetje geluk een verstopte kachelradiateur..

GOED doorspoelen is dan het advies ja, evt met een koelvloeistofsysteem reiniger spoelen, dit voeg je toe aan verse koelvloeistof of water, eventjes laten ronddraaien voor een 10-15 min

daarna aftappen, bijvullen met bijvoorbeeld leidingwater of demi water, weer eventjes laten draaien voor een tijdje en opnieuw aftappen en dan pas compleet vullen met koelvloeistof

ik heb het ook wel eens gedaan, en zelfs na 2x doorspoelen met water kwam er nog allemaal rommel uit
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

@turbulence: Heb je toen alleen de radiateur leeg laten lopen? Zo ja, dan blijft je blok grotendeels vol staan met de nodige rommel.
Je moet om de motor leeg te halen het rechter slangetje naar je oliekoeler los halen. Dan loopt je blok zo goed als leeg.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
Xtremer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 159
Lid geworden op: 08 jan 2007, 20:31
Type Mazda: Anders
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Xtremer »

Ik heb er ook last van gehad.

De koelvloeistof zit er dan al veel te lang in.
Ook zat er vuil in bij mij wat de functie van de over/onder druk dop verhinderde en zo doende gooide hij het Koelvloeistof /schuim er uit.

Nu heb ik de koelvloeistof vervangen en alles is weer goed.
Ook de onder / over druk klep goed schoon gemaakt (Die op je radiator)

Motor blok 3 keer doorspoeld met water, toen de laatste keer de radiator even afgekoppeld en helemaal leeg laten lopen & ook het resevoir even los gemaakt en even een half uur ontkalker er in en even daarna met de Hoge druk reiniger er door heen.Toen de nieuwe koelvloeistof er in

Je radiator kan je er zelf heel makkelijk uit halen. 6 boutjes en 2 slangen klemmen en 1 overdruk klemmetje.
Laatst gewijzigd door Xtremer op 30 mei 2009, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Rondzwervende ex-lid, zonder mx3, maar nog wel aanwezig op dit gezellige forum.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Fullsize schreef:Je moet om de motor leeg te halen het rechter slangetje naar je oliekoeler los halen. Dan loopt je blok zo goed als leeg.


Bedoel jij oliekoeler of oliehuis waaraan je filter vastzit??
Volgens mij hebben wij geen oliekoeler std
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Ja hoor, alle K8 en KL modellen hebben fabrieks af een oliekoeler.
De olie wordt daardoor gekoeld door de koelvloeistof.
Een bijkomend voordeel van dit principe is dat je olie sneller warm is na een koude start. Dus na een koude start is het een olieverwarmer, daarna wordt het een oliekoeler.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

@Xtremer: Als jij je blok niet leeg hebt laten lopen dan staat het blok nog vol. Als je daarna alleen maar de radiator bijvult met koelvloeistof dan is het resultaat een mengeling van koelvloeistof en wat er nog in je blok zat.
Misschien heb je het zo gedaan, maar uit je tekst blijkt dat niet.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
Xtremer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 159
Lid geworden op: 08 jan 2007, 20:31
Type Mazda: Anders
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Xtremer »

Fullsize schreef:@Xtremer: Als jij je blok niet leeg hebt laten lopen dan staat het blok nog vol. Als je daarna alleen maar de radiator bijvult met koelvloeistof dan is het resultaat een mengeling van koelvloeistof en wat er nog in je blok zat.
Misschien heb je het zo gedaan, maar uit je tekst blijkt dat niet.


Nee dat klopt, Ik wou het nog helemaal vervangen maar dan moest ik nog wat extra informatie :)

En die heb ik nu :)

Hoeveel liter gaat er totaal in een K8 ??

Maar je olie koeler ? waar zit hij ergens ? Bij je oliefilter links naast je voorste uitlaat header ?
Rondzwervende ex-lid, zonder mx3, maar nog wel aanwezig op dit gezellige forum.
Plaats reactie