Lage toeren, trillen/schudden, vreemd geluid

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bermie92
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2012, 18:57
Locatie: Brabant

Lage toeren, trillen/schudden, vreemd geluid

Bericht door bermie92 »

Goeiedag leden van het MX-3 forum,

Ik sta hier al een tijdje geregistreerd en heb hier veel goede informatie kunnen verkrijgen... maar nu zit ik toch wel met een, denk ik, ernstig probleem.
Maar omdat ik weinig verstand heb van auto mechanieken laat ik het maar aan jullie over.

De situatie is als volgt;

Ik heb sinds een paar weken last van blauwe rook uit mijn auto.
Onder het rijden valt het eigenlijk wel mee, maar als ik dan de koppeling intrap, rem, terugschakel, de koppeling op laat komen en verder rijd wordt er heel plotseling een gigantische walm blauwe rook uitgestoten.
Daarna valt het wel weer mee, totdat ik het proces herhaal... de auto achter me is dan echt helemaal bedekt in een mist van blauwe rook, maar als ik niet hoef te af te remmen is er niets tot weinig aan de hand.

Na wat opzoek werk heb ik vernomen dat dit een hele dure reparatie is, maar als ik bijtijds mijn oliepeil nakijk dat ik er nog wel even mee kan blijven rijden.

Nu sinds vandaag draait de motor helemaal niet lekker meer, stationair wiebelt mijn toerenteller op en neer van 500 rpm naar 800... en weer terug naar 500 etc... bij 500 wordt ik helemaal in elkaar geschud door de auto.
Ook het optrekken gaat (denk ik, weet het niet zeker?) trager dan normaal, en ik hoor een heel raar geluid onder het optrekken.

Het is een beetje lastig uit te leggen, maar ik hoor dan een heel zwaar, brommend geluid (niet de einddemper). Alsof er 2 motoren tegelijk synchroon met elkaar lopen...
Dit geluid blijft tot ik ongeveer op 3,000+ toeren zit, daarna verdwijnt het rare geluid en hoor ik alles weer zoals het moet.

Ook schudt de auto soms lichtjes op lage toeren (1,5k / 2,5k).

Ik begrijp dat de beschrijving wat vaag is maar hopelijk kunnen jullie hier iets mee?

Het gaat om een MX-3 1.8 V6 uit 1991 met ongeveer 186.000 km op de teller. De auto heeft een maand geleden een grote beurt gehad en ergens halverwege januari de APK keuring.
Behalve wat kleinigheidjes werd er bij de APK en grote beurt niets ernstigs gevonden.

Alvast bedankt,

Groeten,
Wesley

P.S.: Ik heb ook een kort filmpje gemaakt, het geluid is bijna niet te horen door het verkeer en geruis.. maarja wie weet.. kan het eventueel nog wel uploaden.
Hoacs
New member
New member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2007, 17:29

Re: Lage toeren, trillen/schudden, vreemd geluid

Bericht door Hoacs »

Blauwe rook zijn je zuigerringen of klepseals denk ik?

Vaag probleem inderdaad dat trillen, zou beginnen met het uitlezen en controleren of je inlaattraject helemaal gasdicht is. Klemmen em slangen nalopen is een kleine moeite.

Uitlezen van de ecu staat een handige how to ergens op dit forum.
bermie92
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2012, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Lage toeren, trillen/schudden, vreemd geluid

Bericht door bermie92 »

Klopt, er zou iets met mijn zuigerveren ofzo aan de hand zijn. Dit zou een reparatie worden die bijna 2x zo duur zou zijn als de prijs waar ik de auto voor gekocht heb... dit kan ik me financieel niet veroorloven en er werd ook gezegd dat je er wel mee kon rijden maar dat je olieverbruik dan alleen erg hoog zou worden.

Ik ben vrij a-technisch als het om auto's gaat dus het is wellicht beter om naar de garage te gaan, het overlaten aan mensen die er kennis van hebben...
Maar als het erg makkelijk is kan ik misschien zelf een poging wagen, zal eens kijken.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Re: Lage toeren, trillen/schudden, vreemd geluid

Bericht door JForce »

Lijkt me idd zuigerringen en een vacuumlek.


Maar als je het de garage laat doen, dan val je volgens mij behoorlijk in de prijzen.

Heb wel rekeningen daarvan gezien van 2000-3000 euro.


Dus dan kan je een aantal dingen doen:

1. zelf doen, maar je zegt zelf dat je er niet veel van af weet. Dus als je helemaal geen ervaring hebt zou ik er niet aan beginnen.

2. Zelf doen, met behulp van kennis of familielid die er wel verstand van heeft.

3. Een ander motorblok, is makkelijker dan de ringen vervangen. En je kan een 1.8 wel voor 100-200 euro krijgen volgens mij.

4. Doorrijden totdat het niet meer gaat. (kan je als nog de motor vervangen)

5. Laten doen.
bermie92
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2012, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Lage toeren, trillen/schudden, vreemd geluid

Bericht door bermie92 »

Bedankt voor je reactie.

Dat zijn inderdaad flinke bedragen... ik was er al bang voor. Als er nou een vaccuumlek is, is het misschien een optie om alleen dit te laten repareren? Dan is in ieder geval het rijcomfort terug... die olie wil ik nog wel een tijdje bijvullen.

Ander motorblok zal denk ik ook wel het nodige kosten aan arbeidsuren, en dan weet je nog niet echt zeker of er iets mee is?

Ik zal sowieso voor alle zekerheid een diagnose laten stellen, voor nu nog maar gewoon doorrijden en kijken of hij het nog ff vol blijft houden.. maar dat zal niet heel lang meer zijn :(
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Re: Lage toeren, trillen/schudden, vreemd geluid

Bericht door JForce »

Vacuumlek kan je zelf wel.


Even kijken of er ook scheuren en alle rubberslang aansluiting controleren. Vaak herken je het aan een sissend geluid.
Gebruikersavatar
VdWereLd
New member
New member
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 mar 2012, 18:57
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Groningen

Re: Lage toeren, trillen/schudden, vreemd geluid

Bericht door VdWereLd »

Met dat terug schakelen met blauw rook heb ik zelf ook eens gehad..
Ik ben er met toeval achter gekomen dat ik mijn Hydraulische klepstoters moest vervangen omdat ze bijna allemaal slecht waren.. ( dure grap trouwens )
Tikt de motor ook als die warm is?
En probeer de pijlstok er eens uit te trekken als de motor aan is, dan goed opletten of er rook uitkomt..

En over dat stationair draaien zou indd een vacuum lek kunnen zijn.. of het brommend geluid kan zijn dat die op 5 cilinders loopt..
Daar heb ik in de ochtend altijd last van..

Mvg Maarten
Why drink and drive.. When.. You can smoke and fly.

Afbeelding
bermie92
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2012, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Lage toeren, trillen/schudden, vreemd geluid

Bericht door bermie92 »

Heey,

Sorry voor de late reactie... maar in ieder geval, ter informatie;

Heb hem door de garage laten nakijken en het blijkt dat mijn klepseals versleten zijn.. zoals hier al voorspeld was.
Reparatiekosten meer dan 1.000 euro, heb ik er helaas niet meer voor over.. maar ik kan er gelukkig nog een tijdje mee blijven rijden.

Het schommelende toerental zou waarschijnlijk door mijn open luchtfilter komen, ik zal het origineel er weer in plaatsen en dan zien of het probleem opgelost is.
Vaccuumlek was nergens te vinden.

@ Maarten, nee motor maakt momenteel geen vreemde geluiden of iets dergelijks, kwam ook nergens rook uit. Goed nieuws dus :)
Van dat rare geluid is sindsdien ook geen sprake meer geweest, heb dat een paar dagen achter elkaar gehad en toen was het ineens uit zichzelf weg.

Gr.
Wesley
Plaats reactie