Distributieriem spaninstallatie

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hugo
New member
New member
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 jan 2004, 17:53

Distributieriem spaninstallatie

Bericht door Hugo »

Even een vraag voor de techneuten onder ons. Ik ben bezig met het vervangen van mijn distributiesnaar,rollen en waterpomp, maar nu lees ik dat indien er twijfel bestaat over de staat van de spaninstallatie, je deze MOET vervangen.
HEt gaat bij mij over het soort cilindertje dat tegen de spanrol aandrukt. De zuigerpen moet tussen de 14 en 16 mm uitsteken.
Nu is het eigenlijk per stommiteit gebeurd dat we de olie eruit hebben gelaten.
Nu is het cilindertje wel weer bijgevuld en steekt het pennetje ook net boven de 14 mm uit, maar vraag ik me af of er ook nog olie met een bepaalde viscositeit in moet, om klapperen tegen te gaan bij lage toeren?
Hoeveel kwaad kan het om niet voor een nieuwe te gaan, aangezien deze nieuw 175 :blink: euro kosten!
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

ik heb geen idee wat betreft de olie,maar ik zou hem in dit
geval toch echt wel vervangen!!

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
justa
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2149
Lid geworden op: 12 sep 2003, 12:14
Locatie: zwaag

Bericht door justa »

ben ook bezig met de ditributieriem en vervang ook gelijk de 3 spanrollen.
dit zou ik echt gelijk doen !!
kost je wel wat maar dat hoort erbij.
(ben trouwens geen techneut ) :bier:
Hugo
New member
New member
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 jan 2004, 17:53

Bericht door Hugo »

Sja inderdaad je hebt direct de hoofdprijs te pakken :?
Een rol a 85 euro, das niet mis, of ik heb me uiteraard laten afzetten ;)
Waterpompje a 75 euro en dat is ook niet veel meer dan een schoepenrad, stukje aluminium en een pakking!
Nu zag ik pas hoe hard hij lekte, namelijk een dikke druppel per 3 sec :blink:
Gelukkig is het wel goed te doen om erbij te komen, niet zo'n geklooi als bij de megane coupe van mijn ouders.
Maar we zijn er inderdaad uit dat we hem maar gaan vervangen, rest nu de vraag waar kun je zoiets het beste en goedkoopste halen, want zoals ik al zei 175 euro bij de mazdadealer.....dat moet cheaper kunnen!
Gebruikersavatar
justa
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2149
Lid geworden op: 12 sep 2003, 12:14
Locatie: zwaag

Bericht door justa »

brezan of een lasulac ofzo in de buurt??
doe ik tenminste altijd :)
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Ik snap niks wat betreft die oliegevulde spanner. die kan je helemaal niet bijvullen.vraag me af hoe je dit gedaan hebt. Het is namenlijk zo, als de oliegevulde demper beetje olie " zweet" mag je hem laten zitten.Als deze echter echt olie lekt dan MOET deze vervangen worden i.v.m. een te slappe spankracht van de snaar. En dan de spanrollen..deze hoeven ook bijna nooit vervangen te worden is weggegooit geld! Pas als deze geluide vertonen of als je er een slinger aan geeft er geen "weerstand" voelbaar meer is dan moet deze vervangen worden. Maar dit komt pas voor bij hele hoge km. standen.Een vriend van mij die bij de mazda werkt heeft onlangs een distributiesnaar vervangen van een xedos6 met 400.000km op de teller. De spanrollen moesten nu voor de 1e keer!! vervangen worden dus ken je nagaan we hebben wel een kwaliteitsproduct onder onze rechtervoet.Dus mense niet zomaar dure rollen vervangen..meeste gevallen totaal niet nodig! Het is geen duitser.. :?
Volgens mij is deze oliegevulde spanner niet in imitatie te leveren.Dus alleen via de Mazdadealer te koop. helaas.
*Technical service Mazda mx-3.*
Hugo
New member
New member
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 jan 2004, 17:53

Bericht door Hugo »

Xedos, ik was al bang dat je me dat ging vertellen, dat de rollen niet hoeven, maar ik heb al eens een keer gezien wat er gebeuren kan als je ze laat zitten, maar inderdaad dat was een Ford mondeo ;)
En de oliegevulde spanner....aan de onderzijde zat een imbusboutje die je dus eruit kon draaien. Hiermee kun je hem dus ook weer vullen.
Maar in de beschrijving stond dat het zo nauwkeurig luisterd, dat ik hem nu maar moet vervangen. Risico is te groot dat hij een beetje gaat lekken of dat de kracht iets is afgenomen door hem te openen, bij te vullen en dicht te draaien.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Ford..tja.. maar niet alleen bij ford hoor ook bij auto's uit de vw stal. drama. en die rollen kosten bijna net zoveel als die van onze mazda.Alleen van mazda zijn ze 10 keer beter :lol:
Dat oliegevulde demper dat luisterd heel nauwkeurig inderdaad, en daar zullen alleen de fabriekkant nog wel de hoeveelheid en afstelling van weten.Zit niks anders op dan vervangen inderdaad.En wat dan nog als een van de rollen het begeeft? de V6 motor draait niet in de soep zoals wel het geval bij de mondeo's. had jij 75 euro betaald voor een waterpomp? waar haal jij die dan? ik betaalde er bijna 100 euro voor! :oops:
*Technical service Mazda mx-3.*
Hugo
New member
New member
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 jan 2004, 17:53

Bericht door Hugo »

Voor onderdelen ga ik naar http://www.driessenautomaterialen.nl/ daar hanteren ze de prijzen van http://www.partsbase.nl/2/Index.asp. Daar krijg ik ook nog 25 % korting, dus zit ik over het algemeen zelfs nog iets onder de bruto prijs.
Er was dus zelfs een pomp te krijgen voor 60 euro, alleen was die niet op voorraad en ik had hem snel nodig.
Plaats reactie