
Help motor wordt te warm
Moderator: Moderators
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Hij bleek dus 2 liter koelvloeistof te missen, heb hem net ff bijgevuld en alles werkt weer naar behoren. Ik dacht dat deze op peil was maar ik heb dus bij de verkeerde vuldop (er zitten er 2) gepeild. Deze zat dus vol niet zo gek dus want deze ligt wat lager dan dé vuldop maar hier lekt ie dus wel op. Moet ik maar even wat op verzinnen. Zo nog maar even peilen bij de juiste vuldop 

- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
Remy23 schreef:Hij bleek dus 2 liter koelvloeistof te missen, heb hem net ff bijgevuld en alles werkt weer naar behoren. Ik dacht dat deze op peil was maar ik heb dus bij de verkeerde vuldop (er zitten er 2) gepeild. Deze zat dus vol niet zo gek dus want deze ligt wat lager dan dé vuldop maar hier lekt ie dus wel op. Moet ik maar even wat op verzinnen. Zo nog maar even peilen bij de juiste vuldop
is je vuldop soms lek op de radiateurslang?
links naast je blok boven de distributie zit een dop, ik heb deze nu ook al voor de 2e keer binnen goed 1 jaar lek, en dan gooit ie er ook telkens vloeistof uit door de overdruk in het systeem.
je kan dit ook wel zien aan evt wittige uitslag rond de vuldop, of draai hem even los als alles koel is, en controleer eens de rubberringen binnenin de dop zelf..
dop kost geloof ik 29 euro bij de dealer..
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
WhiteFinish schreef:MarcX3 schreef:klinkt als de thermostaat, die gaat dan denk ik niet open dus komt geen warm water bij de radiateur maar t blijft in t blok dus denk thermostaat
Om je thermostaat te checken moet je de verwarming helemaal op zijn warmst zetten. Dan is het even wachten om te kijken of de kachel warm wordt.
Als ie het niet wordt is je thermostaat kapot.
Het is net wat Tiga al zei; als de pomp niet werkt komt er ook geen warm
water voor je kachel!
Wanneer de thermostaat stuk is, blijft hij meestal dicht staan, waardoor
er geen gebruik wordt gemaakt van de radiateur.
Het is heel makelijk te voelen of de thermostaat open gaat;
je laat de auto warm draaien (let dus goed op de temp.meter) en je voelt
aan de slangen die naar en van de radiateur komen.
Wanneer de motor warmer wordt, zal de bovenste slang van de radiateur warm zijn en de onderste slang nog koud, deze wordt normaal ook warm als de thermostaat open gaat.
Blijft de thermostaat dicht, blijft de onderste slang koud en gaat de motor van zelf aan de kook

Dan is de thermostaat stuk.
Groetjes M&M
even voelen dus

Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie


- V6peter
- Super-Pilot
- Berichten: 1551
- Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
is je vuldop soms lek op de radiateurslang?
links naast je blok boven de distributie zit een dop, ik heb deze nu ook al voor de 2e keer binnen goed 1 jaar lek, en dan gooit ie er ook telkens vloeistof uit door de overdruk in het systeem.
je kan dit ook wel zien aan evt wittige uitslag rond de vuldop, of draai hem even los als alles koel is, en controleer eens de rubberringen binnenin de dop zelf..
dop kost geloof ik 29 euro bij de dealer..
@e keer in een jaar Jeroen???
Je moet niet alleen die dop vervangen maar ook het huis.
Als ik het goed heb zit er nu een kunststof huis,als je naar de dealer gaat heb je voor een paar tientjes een nieuwe dop en een nieuw huis maar dan netjes van aluminium.
Het probleem dat ie bij jou 2 keer in een jaar lekt ligt waarschijnlijk niet aan de dop maar aan het huis.
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
ja, daar kwam ik dus laatst ook achter omdat xedos het zei, misschien wel handig dat ik dat hier ook even vermeld he
maar klopt idd, is nu een kuststof huis, en je kan dus via de mazda een alu versie krijgen....
wat ik alleen niet snap, het huis lekt bij mij niet zozeer, is echt de rubber in de dop die verrot raakt telkens...

maar klopt idd, is nu een kuststof huis, en je kan dus via de mazda een alu versie krijgen....
wat ik alleen niet snap, het huis lekt bij mij niet zozeer, is echt de rubber in de dop die verrot raakt telkens...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- V6peter
- Super-Pilot
- Berichten: 1551
- Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Ik heb hier de nummers en de prijzen voor je,Jeroen.
N3C115175 VULPIJP 42,10 na 10% korting 37,89
N32615174 RING 3,85 na 10% korting 3,47
KF0115205 RADIATEURDOP 22,41 na 10% korting 20,17
Totaal 61,53
B.T.W. 19% 11,68
Te betalen 73,21
"At your service" zal ik maar zeggen...
N3C115175 VULPIJP 42,10 na 10% korting 37,89
N32615174 RING 3,85 na 10% korting 3,47
KF0115205 RADIATEURDOP 22,41 na 10% korting 20,17
Totaal 61,53
B.T.W. 19% 11,68
Te betalen 73,21
"At your service" zal ik maar zeggen...

Laatst gewijzigd door V6peter op 06 nov 2006, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
V6peter schreef:Ik heb hier de nummers en de prijzen voor je,Jeroen.
Onderdeelnummer Omschrijving Prijs Prijs na korting 10%
N3C115175 VULPIJP 42,10 37,89
N32615174 RING 3,85 3,47
KF0115205 RADIATEURDOP 22,41 20,17
Totaal 61,53
B.T.W. 19% 11,68
Te betalen 73,21
"At your service" zal ik maar zeggen...
nice..
thenx peter..
dan ga ik die zeker nog eventjes halen!!!
weet ik ook direct wat ik moet vragen, want als je dat uit moet gaan leggen daar dan ben je ook nog wel ff bezig ( en aangezien ik de mx niet mee kan nemen om even aan te wijzen wat ik bedoel)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten