welke versnellingsbak

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

@Bram: Weet je 100% zeker dat ook een KL drukgroep op een K8 vliegwiel past? We hebben met Pasen namelijk de swap gedaan bij Jaapio z'n auto, en de nieuwe drukgroep paste echt niet op het vliegwiel wat we van de K8 hebben afgehaald. Er zijn dus drie opties: of de maten zijn anders, of er is een verkeerde drukgroep geleverd (het was een Luk koppeling, nieuw in dichte doos), of er zat een "vreemd" vliegwiel op het K8 blok.
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Wat precies paste er niet dan? Ik heb het ook wel eens gedaan. Wellicht is er een diameter verschill tussen nieuwe en oudere modellen van het loopvlak aan vliegwielzijde?
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

Condance schreef:Waarom vervang je niet gewoon de synchromeshringen als je de bak er toch onderuit haal? Dan weet je zeker dat deze weer goed zijn en kost waarschijnlijk in totaal minder dan een andere bak eronder (waarvan je misschien niet eens zeker weet of deze synchromeshringen wél goed zijn)...


Synchromeshringen vervangen is op zich een goed idee maar als bv Fabian geen ervaring met t loshalen van een versnellingsbak heeft moet die of er een expert bijhalen (kan erg duur zijn) of toch een andere bak kopen.

Versnellingsbak kan nog wel s moeilijker zijn dan ene motor loshalen. ;)
Driven by a sixpack
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

@Fullsize: De gaten voor de bouten kwamen niet overeen. De koppelingsplaat hebben we wel kunnen gebruiken, de diameter daarvan klopte wel. Het ging trouwens om een 92-er K8.
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

@Leon:
Ik denk dat de nieuwere types dan een grotere steekcirkel hebben. Bij een '97-er is het plug&play namelijk.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

@Fullsize: Oke, goed om te weten voor een eventueel volgende swap. ;)
Het verbaasde ons ook.
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

ik weet het zeker , ik heb een KF vliegwiel ( 2.0 V6 )
en een keramische koppeling ( KL )
deze paste gewoon opelkaar

niet voor het een of het ander , maar je kan die drukgroep maar op 1 manier op het vliegwiel monteren
hou je hem een slag anders , komen de gaten niet overeen .
zou dit niet bij jullie het probleem zijn geweest ?
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

@Bram: Volgens mij hebben we het in alle standen geprobeerd. Maar goed, het waren lange dagen, dus dan wil je nog wel eens wat over het hoofd zien. ;)

We zullen het pas zeker weten als Jaapio z'n koppeling of bak ooit vervangen moet worden.
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

bedoel ook niet of je stom bent ofzo ;)
maar zoals je net al zei , je zal er maar net niet aan denken of over het hoofd zien.
maar goed
het paste bij mij , maar je zal net zien dat er weer net iets anders is dan gebruikelijk bij jullie ;) ( of bij mij :mrgreen: )
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Condance
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 180
Lid geworden op: 03 mar 2008, 09:44
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Condance »

MarcX3 schreef:Synchromeshringen vervangen is op zich een goed idee maar als bv Fabian geen ervaring met t loshalen van een versnellingsbak heeft moet die of er een expert bijhalen (kan erg duur zijn) of toch een andere bak kopen.

Versnellingsbak kan nog wel s moeilijker zijn dan ene motor loshalen. ;)


Ja, dat is zeker waar maar wel de moeite waard denk ik. Je wilt er niet achter komen dat na veel sleutelwerk de synchromesh ringen van de nieuwe bak óók niet goed meer zijn...
Plaats reactie