KLZE vs KLDE`

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Je moet zorgen dat je goede banden hebt en goed met je gaspedaal om kunt gaan.
Heb je 1 van de 2 niet dan gaat de KL-DE wel sneller omdat die meer controle heeft door het mindere vermogen.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Dennis_MX3 schreef:Je moet zorgen dat je goede banden hebt en goed met je gaspedaal om kunt gaan.
Heb je 1 van de 2 niet dan gaat de KL-DE wel sneller omdat die meer controle heeft door het mindere vermogen.


precies dat zeg ik :bier:

JForce schreef:bij klze is het in het begin moeilijker om goede tractie te krijgen, je moet veel meer kracht op het wegdek krijgen.

maar als je daar mee om kunt gaan trekt de klze echt wel sneller op.

Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

BruteFrits schreef:Het onderblok is hetzelfde, er zitten andere koppen op met andere nokkenassen, ander inlaatspruitstuk en volgens mij zitten er ook andere zuigers in. Dit resulteert in een hoogcompressie blok met ongeveer 30pk meer. koppel is nagenoeg hetzelfde als dat van de DE.
Er is ook nog een laagcompressie ZE blok met ongeveer 190pk.

Het inlaatspruitstuk bij mij is gepoortmatched (of hoe je het ook schrijft).
Dit is het blok waarvan gezegd werd de eerste KLZE turbo (mikee/Jeroentje) maar is dus eigenlijk een (aangepaste) DE, en nu zonder turbo.

Moet wel ff toegeven dat ik hierboven een tikfout gemaakt heb, 290nm moet 260 nm zijn ... Scheelt toch een hoop naar de verkeerde kant.
De eerste dyno sessie kwam het koppel uit op 240nm, maar na wat spelen met de ecu toch nog 20nm gevonden.


Het is heel simpel .
Jij hebt een KLZE met DE koppen . (Kijk maar eens goed naar de foto's op de site van jeroentje)
Dit zijn flat top zuigers van een KLZE 10,1:1

En ik lees hier veel dingen die niet kloppen .

Zo wordt er gezegt dat een DE sterker is als een ZE . :?
De blokken zijn het zelfde hoor .
Zelfde krukas (Staat alleen kl31 of kl01 op) de zelfde drijstangen , ook de nokkenassen zijn het zelfde (Curvedneck) de longneck heeft kl31 nokkenassen .
De drijfstang en krukas lagers zijn het zelfde net als de klep seals .
Olie pomp en waterpomp is ook allemaal het zelfde .
De koppen zijn ook het zelfde alleen zijn de poorten van de DE ovaal en die van de ZE vierkant ook die intake kleppen zijn iets grotervan de ZE.
En waar om de ZE's vaker stuk gaan ?
Dat zijn mensen die denken dat als ze een ZE hebben meer kunnen als met een DE en dan de zooi kapot trappen .
Met een ZE trap je harder als met een DE of K8 .
Maar blokken zijn even sterk.

De curverneck en longneck hebben evenveel pk .
Alleen op een ander toerental dit komt door de intake en nokkenassen .
Longneck is hogere toeren en curvedneck lagere toeren .
De de zogenaamde laag compressie ZE is maar 175 pk en geen 190 .
Dit is gewoon een DE met ZE koppen en een curvedneck intake.
Sommige van deze blokken zitten dus in de xedos 9 .
Je kan me niet vertellen dat de koppen van een kl31 23 pk extra opleveren met alleen iets grotere kleppen en andere poorten .
De zuigers van een laag compressie (ZE) zijn gewoon DE zuigers .

Dat wil zeggen dat de ZE zuigers maar 10 pk extra geven .

Ook ben ik niet van meening dat de KF de sterkste motor is van de k serie.
Je wil niet weten hoeveel mensen op het 323F forum met kapote blokken zitten .
Dus ook de kf blokken gaan net zo veel kapot als de klde klze of K8 .
De KF is gewoon een opgeboorde versie van een K8 .
De zelfde krusas , drijfstangen ,koppen en nokkenassen alleen de intake is anders kwa vorm .

KLDE kan best op een je-50 rijden tis maar net welke chip je gebruikt .

Ik rij met een je-50 en kl05 ecu met een kl36 chip .
Het is niet de ecu die bepaalt welke lmm je moet gebruiken maar de chip .
MX-3gold rijd met een kl02 lmm en een k819 ecu en een DE chip .

Een goeie DE kan sneller zijn als een slechte ZE .
Op het mx-6 forum is er ook iemand met 193 pk met een DE .
Hier zitten dan wel alle bolt ons op .
Als jij een slecht afgestelde ZE hebt dan kan het zo maar zijn dat je op de 185 pk zit en dan aan strond gereden wordt door een DE.
Ook de bak maak een hoop verschil .
K8 is sneller als een KL omdat de K8 bak een kortere overbrenging heeft .
Vliegwiel maakt ook verschil .
En een K8 vliegwiel geeft meer whp en koppel op de wielen dan een kl vliegwiel .
Op de krukas krijg je er niks bij maar je maakt er wel pk's mee los voor op de wielen .

Mijn oude KLDE had 176,2 pk op de krusas en 145 op de wielen en een koppel van 260 nm . (Stock 167 en 220 nm koppel)
En dat alleen door een catvervanger en een K8 vliegwiel .



Wil je snel zijn met op trekken dan zou ik voor een ZE gaan met een K8 bak .

lmm hoef je niet te veranderen .
Je ecu moet je wel even na kijken of deze geschikt is voor te chippen .
Niet alle K8 ecu's kan je gebruiken .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

hhm ja xedos 9 volgens wiki 170hp. vreemd die gast van mx-3.com zei dat dat van de japanse mazda site kwam, 190bhp.

in de faq staat trouwens ook 190hp.

maar kl-01 nokkenassen, zijn niet hetzelfde als de kl-31.

kan het nu even niet vinden maar ik weet zeker dat die afmetingen verschillend waren.
Laatst gewijzigd door JForce op 22 apr 2010, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DJ_MIKE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1852
Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: amersfoort

Bericht door DJ_MIKE »

dat kan de rolerbank uitslagen van japan/amerika en europa zijn verschillend.
dit om dat de verranderings waarde anders zijn.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

je bedoelt klimaat, benzine ofzo? met veranderings waarde.

20pk verschil lijkt wel veel dan
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

bhp en pk's zijn iets anders daar zit een klein verschil in .

Maar ik bedoel dat de curvedneck de zelfde kl01 nokkenassen gebruikt als de DE .
De longneck heeft de kl31 nokkenassen .
Deze hebben een iets ander profiel en meer lift .

En wat in de faq staat klopt ook niet helemaal .
De laagcompressie heeft kl31 koppen met vierkante inlaat poorten en 175 pk .
Ook de koppel klopt niet in alle 3 de lijsten .

De japanse xedos 9 rijd dus met de Curvedneck klze . (Hoogcompressie)
Dit is dus het ZE blok wat de meeste mensen in hun mx-3 swappen .
Dit is dus 200pk/190bhp .
Maar sommige E-spec/A-spec xedos 9 hebben dus een klde met ZE koppen en een curvedneck intake en deze hebben 175pk/170bhp .
De meeste xedos 9 blokken zijn gewoon DE's met een shortneck intake .
Deze zijn het zelfde als een KLDE uit de mx-6 , 626 , probe .


Kijk maar naar de foto's van de motor .
http://www.autoweek.nl/autotest/572/Mazda-Xedos-9-25-V6
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

bhp (brake horse power) is het aantal pk zonder het verlies van de dynamo, bak, poelies, etc

dit is dus altijd hoger dan het aantal pk.

dus eerder 200bhp = 190pk

wat ook logisch aangezien de klze als 200pk wordt opgeven en de meesten 192-196 dyno halen.

had ik zelf btw in de eerdere post verkeert neergezet, moest gewoon hp zijn niet bhp.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Mazdarati MX-6 schreef:


Het is heel simpel .
Jij hebt een KLZE met DE koppen . (Kijk maar eens goed naar de foto's op de site van jeroentje)
Dit zijn flat top zuigers van een KLZE 10,1:1
.


Amen :angel:
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

JForce schreef:bhp (brake horse power) is het aantal pk zonder het verlies van de dynamo, bak, poelies, etc

dit is dus altijd hoger dan het aantal pk.

dus eerder 200bhp = 190pk

wat ook logisch aangezien de klze als 200pk wordt opgeven en de meesten 192-196 dyno halen.

had ik zelf btw in de eerdere post verkeert neergezet, moest gewoon hp zijn niet bhp.


Hoe de verhoudingen zijn tussen bhp en hp/pk weet ik niet .
Heb me daar nooit in verdiept eigenlijk .

Wat ik wel weet is dat ze bij een dyno op de wielen meten (whp) en op de krusas .
Dus als ik het zo bekijk , als wij een dyno laten doen dan hebben we bv 195 op de krusas .
Maar is dat dan met of zonder alle spullen zoals dynamo, bak, poelies, etc ?
Als dat zo is dan spreken wij toch ook van bhp lijkt mij ?


Maar het probleem wat wij hier hebben met het vermogen komt door de benzine .
Wij rijden hier vaak met ron 95 terwijl ze in japan met ron 102 rijden .
En daar om hebben wij minder pk's dan de jappen .
Doe maar eens een dyno met ron 95 en dan een dyno met ron 98 en een octaan booster .
Je zal zien dat je dan veel meer hebt .
In een ander topic is dit ook eens te sprake gekomen .
Er staat een filmpje op youtube hier over met dyno en dan kan je het verschil zien .
Kan alleen het filmpje niet meer vinden .

Het kan vaak ook aan de ecu liggen .
De kl31 en de kl36 zijn geprogameerd voor ron 102 .
Dus een goede chip voor ron 95/98 leverd meer op dan een kl31/36 ecu
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Plaats reactie