Na 3 jaar in een saaie burgerbak gereden te hebben heb ik er toch maar weer een gekocht. Ik mag graag wat klussen aan de auto dus daarom..
Ik ben bezig met het swappen van een KL-DE in de MX-3. Het motorblok zit al op zijn plek. Bij het starten loopt de auto nogal hoog in de stationaire toeren (1500t/min), de temperatuurmeter staat stil (ook na 10 min draaien) en de fan slaat direct al aan. Bovendien brandt er een lampje die slipgevaar aangeeft

Foutcodes uitgelezen: 9 (water temperatuur sensor) en 16 (EGR)
Dit is volledig te verklaren aangezien deze stekkers niet verbonden zijn. Maar nu komt mijn inziens het vreemde, op veel foto's is te zien dat de mx-3 twee temperatuursensoren heeft? Klopt dit? En zo ja, waarom heeft mijn KL-DE blok dit niet? En natuurlijk wat is de oplossing? Misschien kunnen de draadjes van beide sensoren aangeloten worden op die ene sensor die er wel zit? Of misschien moet ik dat stukje koelpijp (met daarin beide sensoren) van een ander 1.8 blok halen en overzetten?
De EGR stekker is ook niet aangeloten, bij de KL-DE is dit een platte aansluiting, op mijn kabelboom heb ik nog een vierkante stekker los zitten. Mijn vermoeden, dit is de stekker voor EGR? Heb ik gelijk, en zo ja, kan ik een platte stekker ophalen en deze vervangen voor de vierkante? Of nog beter kan ik de EGR helemaal niet aansluiten zonder dat de computer in de noodloop gaat?
Goed, ik heb het forum al helemaal uitgepluist en kon helaas geen antwoorden vinden op deze vragen, wie kan mij in de goede richting wijzen?
Hartelijk dank daarvoor!