Motor ratelt???

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

OMD
New member
New member
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2004, 19:48
Locatie: Leiden
Contacteer:

Motor ratelt???

Bericht door OMD »

Hoi,

Ik zal me eerst ff voorstellen.
Ben Jori ben 20 jaaren kom uit Leiden.
mijn vraag is:

ik weet dat als je tikjes in de motor hoort (alleen als ie stationair draait) dat je dat op kan lossen met synthetische olie maar.....
als ik 's morgens mijn auto start dan ratelt ie als de ziekte er komen echt gigantisch harde tikken uit en dat voor een seconde of 4 en dat loopt ie weer normaal, wat kan dit zijn???
mazda MX-3 1.8v6 km:154.000
pics: http://home.planet.nl/~harte456

Mazzel,
Jori.
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

kleppen die zichzelf stellen...
OMD
New member
New member
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2004, 19:48
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door OMD »

Kan dat dan geen kwaad want het is echt behoorlijk hard.
sander
Pilot
Pilot
Berichten: 553
Lid geworden op: 02 jan 2004, 04:16
Locatie: voorschoten
Contacteer:

Bericht door sander »

ik had het ook als ik m`n wagen een aantal dagen niet gebruikt had.
er zat toen 10w40 in
ik heb er nu 5w30 ingegooid en ik heb er tot nu toe geen last meer van gehad
bij mij waren de tikken niet echt hard ofzo
en hooguit 2 sec.
het zal waaschijnlijk wel de kleppen zijn of de klepstotters die even zonder olie zitten

volgens mij kan het geen kwaad.
het is alleen een vervelend geluid

ps.
was jij op het transferium vrijdag??

want ik ben er bijna elke week
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

kan idd geen kwaad, als je maar niet direct je gaspedaal tegen de vloer trapt :)
Gebruikersavatar
Marcjuh
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 6345
Lid geworden op: 18 jul 2003, 16:31
Locatie: Noord-Holland

Bericht door Marcjuh »

sander schreef:het zal waaschijnlijk wel de kleppen zijn of de klepstotters die even zonder olie zitten
Als dit het geval is dan kan het nooit goed zijn.. !!!!
Afbeelding
luna
New member
New member
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2003, 19:42
Locatie: hoofddorp

Bericht door luna »

Marcjuh schreef:
sander schreef:het zal waaschijnlijk wel de kleppen zijn of de klepstotters die even zonder olie zitten
Als dit het geval is dan kan het nooit goed zijn.. !!!!

Nee het klopt wel. Klepstoters moeten zich altijd effe vullen met olie en daardoor gaan ze even een seconde of twee tikken. Dit kan opzich geen kwaad.

Greetz Luna
OMD
New member
New member
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2004, 19:48
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door OMD »

bedankt voor het slotje maar ik bedoelde dus wat anders, hier vroeg ik of het kwaad kon dat bij het starten de motor hard ratelt maar sindsdien gaat ie ook heel hard ratelen tijdens het rijden net als vandaag was de motor niet om aan te horen en dat vroeg ik in de andere topic (sorry hoor maar het was een andere vraag) dus misschien dat iemand alsnog antwoord kan geven op mijn vraag,

alvast bedankt
Qinx
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 dec 2003, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Qinx »

Hmm, ik denk dat je er echt even voor naar de garage moet als je het niet vertrouwt... "ratelen" kan voor iedereen namelijk iets anders betekenen. Ter illustratie: In mijn 323f zit een mechanische overbrenging voor de snelheidsmeter. Als die in de loop van de tijd wat uitdroogt, maakt die een tering herrie dat wil je niet weten (gaat meestal over als de motor warm wordt, maar als het zoals in Stockholm -20 is, dan blijft het rustig een hele rit duren :-?) Dat kan dus in principe geen kwaad, maar door de herrie die er vanaf komt, hebben we al veel vragen op het forum gehad "M'n motor ratelt".

Overigens kan bovenstaande bij jou het probleem niet zijn omdat het mechanische stuk van de 323f in een MX-3 blijkbaar is vervangen door een electronische manier van doorgifte. (Ik weet niet of dat bij alle MX-3en is, misschien dat bij oudere modellen wel een mechanische snelheidsmeter ingebouwd is?) Ik wil alleen maar zeggen dat het op een forum heel moeilijk is om een geluid te beoordelen.
Grimmpie
New member
New member
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2004, 14:58

Tikkende motor

Bericht door Grimmpie »

Hoi,

Het tikken is een meer voorkomend probleem bij een MX3 V6
Hier is een modificatie voor geweest, heeft te maken met de schotel van je nokas tandwielen. Door onvoldoende veerspanning van de schotelveer gaan de dubble tandwielen van het nokkenastandwiel onderling verspringen, met als gevolg het nokkelende metaalachtige geluid. Het geluid is het beste hoorbaar bij een normale bedrijfstemperatuur van de motor en bij een toerental van ongeveer 1250 omw/min (stationair)

Dit kunnen ze bij de garage vrij makkelijk voor je maken, let er wel op dat ze niet de schotel vastlassen!! dit mag niet meer gebeurde wel vaak!!!

Greetz

(Deze tikkjes hoor je om de 3 sec.) en is geen rattel geluid! als je dit wel hebt dan zou ik zeker naar je garage gaan!
bas
Plaats reactie