Marcel_mx3 schreef:...Maar goed ik hoop dat je van je tellers niet de wijzers er af hebt gehaald? Als je die er af haalt kan je ze alleen terug zetten door de meters te calibreren...
Is dat zo?
Als ik er even van uit ga dat het bij de meeste auto's hetzelfde is (de beschrijving op de website van Cockpitdesign is dacht ik behoorlijkduidelijk, ook al maakt ie geen platen meer).
Je start de auto, en laat em lekker warm lopen. Een echte purist doet dit door een stukje te gaan rijden, want anders kan het slecht zijn voor de motor.
Als hij warm is beschrijf je precies waar de thermometer van het koelwater (dacht ik) staat, waar je toerenteller staat bij stationair toerental. je kijkt waar de benzine meter staat (ideaal is natuurlijk alssie bij een herkenbaar punt staat (helemaal aftanken, dan staat ie helemaal bovenaan -> handig, of leegrijden tot het lampje brand, dan de wijzer daar zetten waar ie staat als het lampje brand (ik vind het persoonlijk nl belangrijker dat ie goed aangeeft dat ie leeg is dan dat ie goed aangeeft dat ie vol is)).
De snelheidsmeter kan een tricky gevalletje zijn, en die is juist heel belangrijk. Bij de 323F BG heeft die een automatische stop, daar kan ik em dus ook heel simpel terugzetten. Als de wijzer een pinstop heeft, is dat al wat onwaarschijnlijker, en wordt het dus ook moeilijker.
Heeft ie wel een pinstop, til de naald dan voor zichtig over die pin stop heen, en kijk waar hij komt te hangen. En als je het contact aanstaat, waar ie dan naartoe springt.
Tip: maak een foto, dat zegt meer dan duizend woorden:
Nu kun je de tellerklok uit mekaar halen. Geen idee hoe dat gaat bij een MX-3, zal vast niet veel afwijken van een 323F BG, leef je uit. Als je uiteindelijk maar de plastic kap er van af kunt halen. Daarna kun je heel eenvoudig met een vork de naalden voorzichtig loshalen. een beetje warm maken kan helpen als ze erg vast zitten, want het moet niet met brute kracht. Niet te warm stoken: dan smelten de naalden.
Na het verwijderen, de platen wisselen, en dan de naalden terugzetten op de plekken waar ze stonden. Dus weer even terug d'r in hangen, met alles aangesloten, MAAR ZONDER DE DOORZICHTIGE PLAAT ER OP TE KLIKKEN!!
vervolgens weer even warm laten lopen. Dat kun je nu wederom rijdend doen, maar hou er rekening mee dat je geen snelheidsmeter hebt!! De benzinemeter kun je juist beter doen als ie nog koud is, maar ik weet niet of die bij contact uit naar de nul zakt (bij mijn auto niet). Anders even contact aan, en benzinewijzer terugprikken.
Na het warm lopen, de auto stationair laten draaie en de toerenteller terug plaatsen. Nu heb je in ieder geval een indicatie van hoe hard je rijdt, few :D
Dan de thermometernaald er terug op, op ongeveer de plek waar die altijd stond als de motor eenmaal warm was.
En als laatste de snelheidmeternaald. Zonder pinstop: gewoon daar terugzetten waar ie staat als de auto stilstaat met draaiende motor. Mèt pinstop: kijken waar ie staat met contact aan, daar zetten, dan controleren waar ie naartoe gaat met contact uit. Eventueel zelf dmv een kort spijkertje door de achterkant zelf een nieuwe pinstop maken.
Vervolgens naar zo'n electronisch display rijden dat aangeeft hoe hard je rijdt (staan vaak bij de ingang van dorpskernen), en kijken of het klopt. Een afwijking van een paar kilometer is normaal, zolang je eigen km teller maar iets meer aangeeft als zo'n display. Controleer daarna ook of de toeren/snelheid verhouding klopt. Hou de temperatuurmeter in de gaten, die moet niet op blijven lopen, maar mag ook niet blijven hangen. En hou minstens een tank of twee in de gaten of de aangegeven hoeveelheid brandstof klopt (naald onderin = lampje aan en dat soort grappen)
Als alles klopt, het tellerhuis eventueel uitbouwen en er die doorzichtige kap op klikken. Dan weer netjes inbouwen, en dan heb je dit:
