Hoeveel kilometer kan een mazda mx-3 lopen zonder problemen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Red Mazda
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:38
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Hoeveel kilometer kan een mazda mx-3 lopen zonder problemen

Bericht door Red Mazda »

Een goedenavond.

Ik ben hier nieuw ik zal me even voorstellen.
Ik ben Jeroen Kranendonk, 18 jaar en woon in Ouddorp. Kheb net 1,5 maandmijn rijbewijs en heb als eerste auto een mazda mx-3 gekocht, er zit ook al compleet bodykitje op. Ik zal zo snel mogelijk foto's maken voor jullie, zodat jullie mee kunnen genieten.

Ik heb hem gekocht met bijna 160.000km op de teller, nou was mijn vraag hoeveel kan zo'n mx-3 motor hebben voordat er echt grote kosten aan gaan zitten of dat die kwa prestaties minder word?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

nouw, bij 170.000 is de motor toch wel zo goed als op ;)

ligt aan zoveel variabelen, altijd moeilijk te zeggen...

in principe is de V6 motor wel een sterke motor die wel tegen een stootje kan, en naar mijn idee ( mits natuurlijk altijd goed onderhouden) makkelijk wel dik over de 2ton aan kan... denk dat 250.000 nog wel haalbaar is, mits goed onderhouden..

paar dingen die heel belangrijk zijn:

* goed onderhoud
* altijd netjes bereden ( niet asociaal afgetrapt)
* goed warmgereden, dus niet direct dik in de toeren trekken als de motor nog koud is)

kijk, zo gauw deze dingen wel gebeurd zijn, dan weet je niet hoe de motor daar op reageerd, maar goed voor de motor is het iig nooit..

je kan vaak wel een beetje nagaan hoe de auto is onderhouden... zitten alle papieren dr nog bij?

mijn mx3 komt bijvoorbeeld uit 1992, echter heb ik nog de originele reparatiebonnen dr bij zitten van de 1e en 2e eigenaar.. alle apk keuringen, onderdelen vervangen in de loop der jaren, alles zit dr bij... dus ik heb een beetje zekerheid dat de auto goed behandeld is...

de meeste mx3s zijn allemaal geimporteerd uit DLD e.d... voordeel is, een duitser is altijd erg zuinig op zn wagen, maar..... zo gauw hij over de grens overgaat in handen van een nederlander dan is de vraag maar of die ook zo zuinig is met zn autootje...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Red Mazda
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:38
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Bericht door Red Mazda »

Laat ik nou net de v6 hebben haha. Mijne is in 2001 geimporteert uit Belgie, alle boekjes zitten er nog bij en alles is verbouwd bij een garage bedrijf. Er zitten ook een aantal rekeningen bij. Zo is er in 2002 bij een km stand van 130.000 echt een heleboel vervangen, voor een flink bedrag, hij rijdt nog steeds als een zonnetje en is nog steeds super fel.

Betekent dit dat ik er nog wel ff mee vooruit kan, op weg naar de 2 ton zeg maar en is dit ook te zien onder de motorkap. Of kan je daar niks zien aan hoe de motor er aan toe is en hoe goed die onderhouden is of in welke staat?
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Je kan eigenlijk weinig aan de motor zien.

Je merkt wel of ie veel rookt of niet... Dit betekend vaak dat er aardig mee is doorgetrapt.

Je laat natuurlijk altijd een risico. Heb het zelf ook gehad, maar dan kan je nog altijd een KLZE erin doen :)

De 2 ton moet zeker haalbaar zijn, met elke motor.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Red Mazda schreef:Laat ik nou net de v6 hebben haha. Mijne is in 2001 geimporteert uit Belgie, alle boekjes zitten er nog bij en alles is verbouwd bij een garage bedrijf. Er zitten ook een aantal rekeningen bij. Zo is er in 2002 bij een km stand van 130.000 echt een heleboel vervangen, voor een flink bedrag, hij rijdt nog steeds als een zonnetje en is nog steeds super fel.

Betekent dit dat ik er nog wel ff mee vooruit kan, op weg naar de 2 ton zeg maar en is dit ook te zien onder de motorkap. Of kan je daar niks zien aan hoe de motor er aan toe is en hoe goed die onderhouden is of in welke staat?


kijk, zulke dingen zijn vaak een goed gegeven, en geven je een redelijk goed beeld van wat er allemaal al vervangen is, en hoe de vorige eigenaar omgesprongen is met zijn wagen...

ik had ook echt alle papieren erbij, van de kleinste dingen die vervangen waren, zo heb je gewoon een iets betere indicatie wat er allemaal gebeurd is, en wat je maybe ooit nog kan verwachten..

maar 2ton is echt piece of koekje voor de v6 hoor, goed onderhouden en bijgehouden denk ik wel dat je daar DIK overheen kan gaan zonder echte problemen..

wat je meer krijgt bij deze kmstanden zijn slijtage aan andere onderdelen, rubbers etc....

ennuh: ook ff profieltje aanmaken he:

http://www.mazdamx-3.nl/members/loging/login.php

altijd leuk om weer een nieuwe mx bij de club welkom te mogen heten....
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

@turbulence: 250000 max haalbaar? bij goed onderhoud gaan ze tot meer dan het dubbele...
even a broken clock gets to be right twice a day.
Red Mazda
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 apr 2006, 21:38
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Bericht door Red Mazda »

Ok bedankt allemaal, nu weet ik tenminste dat ik de normaal gesproken de komende jaren nog ff voorruit kan. Mijn mx-3 rookt wellis maar dat is alleen als ik veel gas geef als tie nog koud is. Als tie eenmaal op temperatuur gekomen is dan rookt tie niet meer.

De vorige eigenaar heeft m alleen weinig gepoetst dus de rode lak is beetje dof en de bodykit is wat helderder, maar ben nu al dag aan t poetsen en hij knapt weer aardig op. Als vandaag het zonnetje schijnt zal ik er ff een paar foto's van schieten.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

mx3freak schreef:@turbulence: 250000 max haalbaar? bij goed onderhoud gaan ze tot meer dan het dubbele...


ik zie nergens MAX staan ;)

zeg alleen dat 250k wel goed haalbaar moet zijn, mits goed onderhouden, daarnaast, denk dat de 1e mx3 met een kmstand over de 250k nog eens langs moet komen, want ik heb ze nog niet vaak gezien met zo'n hoge kilometrage.....
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ja, misschien eens kijken wat iedereen op zijn teller heeft staan.

Ff een apart topic geopend in cafe
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3733
Lid geworden op: 14 feb 2005, 15:50
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Omg.Noord Holland
Contacteer:

Bericht door marcel v6 »

precies jasper ik heb een 1.6 mx.3 gezien met 330.000 km erop en die liep als een zonnetje. onze blokken zijn errug sterk. alleen goed onderhoud is wel belangrijk ;)
Plaats reactie