ontsteking kapot icm raar geurtje?
Moderator: Moderators
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
ontsteking kapot icm raar geurtje?
jaja, het ontstekingsmonster heeft mij ook te pakken gehad vandaag...
reed op de snelweg, en op de afrit remde ik af, en ineens bleeft de motor wel draaien, maar knalde de toerenteller naar de 0 RPM..
eenmaal onderaan viel ie dus ook daadwerkelijk uit en was het gedaan met de pret..
kon hem wel weer aankrijgen na een minuutje ofzo, maar na 1 km sloeg ie weer uit...
oftewel mijn conclusie is de ontsteking..
maar wat zo vreemd was, toen ik naar beneden reed op de afrit, toen rook ik een echt branderig geurtje..
kon het niet thuis brengen totdat de auto er ook ineens mee ophield, dus toen dacht ik dat er iets goed mis was..
maar als de ontsteking kapot gaat, gaat dit gepaard met branderig geurtje ( brandt de ontstekings soms ook daadwerkelijk door)??
reed op de snelweg, en op de afrit remde ik af, en ineens bleeft de motor wel draaien, maar knalde de toerenteller naar de 0 RPM..
eenmaal onderaan viel ie dus ook daadwerkelijk uit en was het gedaan met de pret..
kon hem wel weer aankrijgen na een minuutje ofzo, maar na 1 km sloeg ie weer uit...
oftewel mijn conclusie is de ontsteking..
maar wat zo vreemd was, toen ik naar beneden reed op de afrit, toen rook ik een echt branderig geurtje..
kon het niet thuis brengen totdat de auto er ook ineens mee ophield, dus toen dacht ik dat er iets goed mis was..
maar als de ontsteking kapot gaat, gaat dit gepaard met branderig geurtje ( brandt de ontstekings soms ook daadwerkelijk door)??
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
even aanvulling...
mx rijdt gewoon voor de rest wel goed...
hebben net even vonk getest, als ik de bougiekabel eraf trek, en bij het blok houdt dan vonkt ie al over, dus zeer sterke vonk ( bougie zat nog in de schacht)
echter als ik dan ga rijden en ik zorg ervoor dat ie afslaat, en we testen dan op dezelfde manier de vonk, dan geen vonk...
heb er net goed half uur mee gereden, en zonder problemen, echter zo gauw ik bij de 4000 toeren kwam was het bye bye zwaai zwaai...
dan doet ie het even niet, en dan 1 minuutje wachten en dan kan ik gewoon weer starten en als ik zorg dat ik niet over die 4000 rpm kom dan gaat het gewoon zonder problemen...
ontsteking of iets anders?
mijn eerste ingeving blijft toch de ontsteking, maar waarom is het zogauw we bij de 4000 toeren komen einde oefening? kapot is kapot bij mij...
mx rijdt gewoon voor de rest wel goed...
hebben net even vonk getest, als ik de bougiekabel eraf trek, en bij het blok houdt dan vonkt ie al over, dus zeer sterke vonk ( bougie zat nog in de schacht)
echter als ik dan ga rijden en ik zorg ervoor dat ie afslaat, en we testen dan op dezelfde manier de vonk, dan geen vonk...
heb er net goed half uur mee gereden, en zonder problemen, echter zo gauw ik bij de 4000 toeren kwam was het bye bye zwaai zwaai...
dan doet ie het even niet, en dan 1 minuutje wachten en dan kan ik gewoon weer starten en als ik zorg dat ik niet over die 4000 rpm kom dan gaat het gewoon zonder problemen...
ontsteking of iets anders?
mijn eerste ingeving blijft toch de ontsteking, maar waarom is het zogauw we bij de 4000 toeren komen einde oefening? kapot is kapot bij mij...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Na enige navraag
Als het de bobine is dan moet je het aan de bobine zelf kunnen zien of ruiken...ruikt vaak naar goor verbrand rubber.
Het kan ook zo zijn dat je het al aan de bobine kunt zien..
De ontsteking lijkt me niet direkt het probleem (kan het natuurlijk mis hebben..) maar als de bougie niet vonkt dan is er iets mis met je ontsteking en dit is bij jou niet het geval..
groetjes loes
(vriendin Robert)

Als het de bobine is dan moet je het aan de bobine zelf kunnen zien of ruiken...ruikt vaak naar goor verbrand rubber.
Het kan ook zo zijn dat je het al aan de bobine kunt zien..
De ontsteking lijkt me niet direkt het probleem (kan het natuurlijk mis hebben..) maar als de bougie niet vonkt dan is er iets mis met je ontsteking en dit is bij jou niet het geval..
groetjes loes
(vriendin Robert)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
- xedos
- Super-Pilot
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Heemskerk.
Heren.. als bij 4000 tpm. de motor uitvalt is dit 100% mag ook 200% zeker de ontsteking.
sommige mazda garage's staan voor een raadsel als je met zo'n klacht aan komt zetten. Maar mijn ruime ervaring hierin is dat het echt de ontsteking is. helaas.. dure grap. zou gaan voor een gereviseerde. kosten ongeveer € 250,- Krijg je ook helemaal compleet nieuwe rotor en verdeelkap.

*Technical service Mazda mx-3.*
- raymondmx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 14 nov 2005, 22:50
- Locatie: vaals