ontsteking kapot icm raar geurtje?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

ontsteking kapot icm raar geurtje?

Bericht door turbulence »

jaja, het ontstekingsmonster heeft mij ook te pakken gehad vandaag...

reed op de snelweg, en op de afrit remde ik af, en ineens bleeft de motor wel draaien, maar knalde de toerenteller naar de 0 RPM..

eenmaal onderaan viel ie dus ook daadwerkelijk uit en was het gedaan met de pret..

kon hem wel weer aankrijgen na een minuutje ofzo, maar na 1 km sloeg ie weer uit...

oftewel mijn conclusie is de ontsteking..

maar wat zo vreemd was, toen ik naar beneden reed op de afrit, toen rook ik een echt branderig geurtje..

kon het niet thuis brengen totdat de auto er ook ineens mee ophield, dus toen dacht ik dat er iets goed mis was..

maar als de ontsteking kapot gaat, gaat dit gepaard met branderig geurtje ( brandt de ontstekings soms ook daadwerkelijk door)??
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

even aanvulling...

mx rijdt gewoon voor de rest wel goed...

hebben net even vonk getest, als ik de bougiekabel eraf trek, en bij het blok houdt dan vonkt ie al over, dus zeer sterke vonk ( bougie zat nog in de schacht)

echter als ik dan ga rijden en ik zorg ervoor dat ie afslaat, en we testen dan op dezelfde manier de vonk, dan geen vonk...

heb er net goed half uur mee gereden, en zonder problemen, echter zo gauw ik bij de 4000 toeren kwam was het bye bye zwaai zwaai...

dan doet ie het even niet, en dan 1 minuutje wachten en dan kan ik gewoon weer starten en als ik zorg dat ik niet over die 4000 rpm kom dan gaat het gewoon zonder problemen...

ontsteking of iets anders?

mijn eerste ingeving blijft toch de ontsteking, maar waarom is het zogauw we bij de 4000 toeren komen einde oefening? kapot is kapot bij mij...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Als je een rare geur hebt kan het ook goed je bobine zijn.

Deze kunnen ook doorbranden, ik weet echter niet hoe je het nakijkt
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

mij staat bij dat als de bobine kapot is dat ie vaak op 1 poot minder gaat lopen...

laatst ook gehad met de laguna van mn ouders ,en die liep toen dus ook op 3 poten omdat de bobine kapot was
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Na enige navraag :)
Als het de bobine is dan moet je het aan de bobine zelf kunnen zien of ruiken...ruikt vaak naar goor verbrand rubber.

Het kan ook zo zijn dat je het al aan de bobine kunt zien..

De ontsteking lijkt me niet direkt het probleem (kan het natuurlijk mis hebben..) maar als de bougie niet vonkt dan is er iets mis met je ontsteking en dit is bij jou niet het geval..

groetjes loes
(vriendin Robert)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Heren.. als bij 4000 tpm. de motor uitvalt is dit 100% mag ook 200% zeker de ontsteking. :? sommige mazda garage's staan voor een raadsel als je met zo'n klacht aan komt zetten. Maar mijn ruime ervaring hierin is dat het echt de ontsteking is. helaas.. dure grap. zou gaan voor een gereviseerde. kosten ongeveer € 250,- Krijg je ook helemaal compleet nieuwe rotor en verdeelkap.
*Technical service Mazda mx-3.*
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

en garantie ? :angel:
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Garantie uiteraard! kijk op www.kleinestaarman.nl. ;)
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
raymondmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 nov 2005, 22:50
Locatie: vaals

Bericht door raymondmx-3 »

ik heb nog een ontsteking liggen is wel van een 1.6 16v uit 1994 weet niet of dat de zelfde is ofzo, maar zo wel hoor ik het wel.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

wat denk je zelf? een 6 cilinder en een ontsteking van een 4 cilinder. :?
*Technical service Mazda mx-3.*
Plaats reactie