Pagina 1 van 10
ontsteking kapot icm raar geurtje?
Geplaatst: 23 sep 2006, 17:34
door turbulence
jaja, het ontstekingsmonster heeft mij ook te pakken gehad vandaag...
reed op de snelweg, en op de afrit remde ik af, en ineens bleeft de motor wel draaien, maar knalde de toerenteller naar de 0 RPM..
eenmaal onderaan viel ie dus ook daadwerkelijk uit en was het gedaan met de pret..
kon hem wel weer aankrijgen na een minuutje ofzo, maar na 1 km sloeg ie weer uit...
oftewel mijn conclusie is de ontsteking..
maar wat zo vreemd was, toen ik naar beneden reed op de afrit, toen rook ik een echt branderig geurtje..
kon het niet thuis brengen totdat de auto er ook ineens mee ophield, dus toen dacht ik dat er iets goed mis was..
maar als de ontsteking kapot gaat, gaat dit gepaard met branderig geurtje ( brandt de ontstekings soms ook daadwerkelijk door)??
Geplaatst: 23 sep 2006, 18:17
door turbulence
even aanvulling...
mx rijdt gewoon voor de rest wel goed...
hebben net even vonk getest, als ik de bougiekabel eraf trek, en bij het blok houdt dan vonkt ie al over, dus zeer sterke vonk ( bougie zat nog in de schacht)
echter als ik dan ga rijden en ik zorg ervoor dat ie afslaat, en we testen dan op dezelfde manier de vonk, dan geen vonk...
heb er net goed half uur mee gereden, en zonder problemen, echter zo gauw ik bij de 4000 toeren kwam was het bye bye zwaai zwaai...
dan doet ie het even niet, en dan 1 minuutje wachten en dan kan ik gewoon weer starten en als ik zorg dat ik niet over die 4000 rpm kom dan gaat het gewoon zonder problemen...
ontsteking of iets anders?
mijn eerste ingeving blijft toch de ontsteking, maar waarom is het zogauw we bij de 4000 toeren komen einde oefening? kapot is kapot bij mij...
Geplaatst: 23 sep 2006, 18:56
door WhiteFinish
Als je een rare geur hebt kan het ook goed je bobine zijn.
Deze kunnen ook doorbranden, ik weet echter niet hoe je het nakijkt
Geplaatst: 23 sep 2006, 19:22
door turbulence
mij staat bij dat als de bobine kapot is dat ie vaak op 1 poot minder gaat lopen...
laatst ook gehad met de laguna van mn ouders ,en die liep toen dus ook op 3 poten omdat de bobine kapot was
Geplaatst: 23 sep 2006, 19:31
door WhiteFinish
Na enige navraag
Als het de bobine is dan moet je het aan de bobine zelf kunnen zien of ruiken...ruikt vaak naar goor verbrand rubber.
Het kan ook zo zijn dat je het al aan de bobine kunt zien..
De ontsteking lijkt me niet direkt het probleem (kan het natuurlijk mis hebben..) maar als de bougie niet vonkt dan is er iets mis met je ontsteking en dit is bij jou niet het geval..
groetjes loes
(vriendin Robert)
Geplaatst: 23 sep 2006, 22:16
door xedos
Heren.. als bij 4000 tpm. de motor uitvalt is dit 100% mag ook 200% zeker de ontsteking.

sommige mazda garage's staan voor een raadsel als je met zo'n klacht aan komt zetten. Maar mijn ruime ervaring hierin is dat het echt de ontsteking is. helaas.. dure grap. zou gaan voor een gereviseerde. kosten ongeveer € 250,- Krijg je ook helemaal compleet nieuwe rotor en verdeelkap.
Geplaatst: 24 sep 2006, 09:47
door bramx3
en garantie ?

Geplaatst: 24 sep 2006, 13:27
door xedos
Garantie uiteraard! kijk op
www.kleinestaarman.nl.

Geplaatst: 24 sep 2006, 20:36
door raymondmx-3
ik heb nog een ontsteking liggen is wel van een 1.6 16v uit 1994 weet niet of dat de zelfde is ofzo, maar zo wel hoor ik het wel.
Geplaatst: 24 sep 2006, 22:03
door xedos
wat denk je zelf? een 6 cilinder en een ontsteking van een 4 cilinder.
