Paar vragen m.b.t. mogelijke aanschaf MX-3 1.6i (1992)
Moderator: Moderators
-
- New member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 23:37
Paar vragen m.b.t. mogelijke aanschaf MX-3 1.6i (1992)
Hallo allemaal!
Ik wilde graag een mazda mx-3 aanschaffen als eerste auto. Daarbij wilde ik natuurlijk een zo goed mogelijk advies. Vandaar dat ik mij hier heb aangemeld.
Ik heb een aantal vragen m.b.t. de aanschaf, ik heb namelijk al een MX-3 gevonden. De auto is niet APK gekeurd (net verlopen). De verkoper zegt dat dit te maken heeft met het feit dat de eigenaar de auto niet meer gebruikt en niet opnieuw kosten wil maken middels een APK. Mijn voorstel is om de verkoper de auto te laten keuren, omdat hij beweert dat hij prima in orde is. Dat ter zeide vroeg ik ook naar de km-stand waarbij de distributieriem vervangen is en de verkoper beweerde dat de MX-3 een distributieketting heeft. Ik heb dit niet terug kunnen vinden, bestaan er überhaupt MX3's met distributiekettingen?
Vervolgens vroeg ik naar de km-stand. Deze bedraagt net iets meer dan 200000. Aan de staat van de auto zal ik moeten zien wat voor km's dat waren, dit zal bij de bezichtiging plaatsvinden.
Allerlaatst wilde ik graag het verbruik willen weten. In de sheet van deze site ( http://www.mazdamx-3.nl/extra/info.html ) staat dat de wegenbelasting ca. 67-73 euro bedraagt. Als ik de gegevens van de auto invoer bij het rekenprogramma van de belastingdienst invoer komt er 103 euro aan belasting per kwartaal uit. Welke van de twee moet ik hanteren? Het tweede neem ik aan? Dit zou betekenen dat ik per maand ca. 35 euro aan wegenbelasting moet betalen. Daarbij komt nog benzineverbruik. Wat verbruikt zo'n auto gemiddeld?
Dit is erg van belang want dit wordt mijn eerste auto en ik ben nog een student. Anders wordt het een Ford Fieste 1.1 ,wel een groot verschil qwa auto maar ook een groot verschil qwa gebruikskosten.
Alvast bedankt voor de reacties =)
Ik wilde graag een mazda mx-3 aanschaffen als eerste auto. Daarbij wilde ik natuurlijk een zo goed mogelijk advies. Vandaar dat ik mij hier heb aangemeld.
Ik heb een aantal vragen m.b.t. de aanschaf, ik heb namelijk al een MX-3 gevonden. De auto is niet APK gekeurd (net verlopen). De verkoper zegt dat dit te maken heeft met het feit dat de eigenaar de auto niet meer gebruikt en niet opnieuw kosten wil maken middels een APK. Mijn voorstel is om de verkoper de auto te laten keuren, omdat hij beweert dat hij prima in orde is. Dat ter zeide vroeg ik ook naar de km-stand waarbij de distributieriem vervangen is en de verkoper beweerde dat de MX-3 een distributieketting heeft. Ik heb dit niet terug kunnen vinden, bestaan er überhaupt MX3's met distributiekettingen?
Vervolgens vroeg ik naar de km-stand. Deze bedraagt net iets meer dan 200000. Aan de staat van de auto zal ik moeten zien wat voor km's dat waren, dit zal bij de bezichtiging plaatsvinden.
Allerlaatst wilde ik graag het verbruik willen weten. In de sheet van deze site ( http://www.mazdamx-3.nl/extra/info.html ) staat dat de wegenbelasting ca. 67-73 euro bedraagt. Als ik de gegevens van de auto invoer bij het rekenprogramma van de belastingdienst invoer komt er 103 euro aan belasting per kwartaal uit. Welke van de twee moet ik hanteren? Het tweede neem ik aan? Dit zou betekenen dat ik per maand ca. 35 euro aan wegenbelasting moet betalen. Daarbij komt nog benzineverbruik. Wat verbruikt zo'n auto gemiddeld?
Dit is erg van belang want dit wordt mijn eerste auto en ik ben nog een student. Anders wordt het een Ford Fieste 1.1 ,wel een groot verschil qwa auto maar ook een groot verschil qwa gebruikskosten.
Alvast bedankt voor de reacties =)
-
- New member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 23:37
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
De distributie moet elke 90 - 100 duizend km vervangen worden.
Het kan dus zijn dat ie net gedaan is maar verwacht ik niet.
Let op, als het een v6 is kan het best een kostbaar zaakje worden.
(vooral onderdelen uit Engeland halen, en onze clubmonteur laten doen, scheelt veel geld)
Auto heeft geen ketting, gewoon een riem.
Laat de verkoper maar keuren, kost 40 euro als hij zegt dat er niks mee aan de hand is. Als het wel is zit jij met de gebakken peren
Het kan dus zijn dat ie net gedaan is maar verwacht ik niet.
Let op, als het een v6 is kan het best een kostbaar zaakje worden.
(vooral onderdelen uit Engeland halen, en onze clubmonteur laten doen, scheelt veel geld)
Auto heeft geen ketting, gewoon een riem.
Laat de verkoper maar keuren, kost 40 euro als hij zegt dat er niks mee aan de hand is. Als het wel is zit jij met de gebakken peren

N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
-
- New member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 23:37
HollovVpo1nt schreef:En als ik de distributie geschiedenis niet kan achterhalen beter niet kopen toch? Moet toch ergens vastgesteld zijn wat de onderhoudsgeschiedenis is? Ik ga iig maandag de auto bezichtigen in apeldoorn. Wel een eind weg van Rotterdam maarja, heb ik ervoor over :p
kan wel, maar dan zou je de riem wel moeten vervangen.
wat kost dat voor een 1.6? 600 euro?
-
- New member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 23:37
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
- Be_Easy
- Pilot
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 11:44
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
WhiteFinish schreef:Ja, je kan het risico lopen. Een v6 motor is een vrijloopblok, dus als je distributie knapt moet je alleen een nieuwe riem erop leggen. Beschadigd niks.
Als ik het goed heb gelezen gaat het om een 1.6 4cylinder dat is geen vrijloopblok toch?
Mazda Mx-3 2.5L KLDE '92
Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you